Almedalen idag

Omvärldsanalys från vänster, direkt från Almedalsveckan 2009

Rättvisemärkt årets varumärke

Rättvisemärkt rules Almedalsveckan!

När Almedalsveckan nämns brukar de första tankarna gå till ett gigantiskt PR-vidunder. Det är också så att veckan kryllar av resursstarka PR-firmor som lägger massor av kraft (och gratis alkohol) på att fånga uppmärksamheten. Men vid sidan av dessa jippomaskiner finns även en uppsjö med ideella intressen och organisationer som driver sina frågor och försöker hålla igång det demokratiska samtalet. I konkurrensen drunknar naturligtvis de resurssvaga alltför ofta, vilket gör det extra kul att Rättvisemärk utsågs till årets varumärke i Almedalen (övriga nominerade var Resumé, Polisen, Electrolux och Fores).

Genom back-to basics med tryckandet och försäljandet av t-shirt lyckades Rättvisemärk sopa hem matchen. Det geniala i kampanjen var att varje t-shirt hade budskapet ”Jag är xxx, och därför väljer jag rättvisemärkt”, där xxx ersattes av köparens önskemål. På så sätt fick de en mängd människor att springa runt som gratis reklampelare åt märket, lyckades brädda sin målgrupp till alla möjliga konstiga falanger samt lyckades få diverse beslutsfattare att låsas till märket. Coolt jobbat.


Taggar: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar